Böcker som fastnar!

Funderar dessutom (jag har ju tid, spenderar ju en del i olika diskhoar...) på en liten sammanställning av böcker som fastnar i bakhuvudet. Inga litterära mästervrk, utan enbart böcker som man vill läsa om och om igen, som man alltid relaterar till, för det ligger någonstans i bakhuvudet och skrammlar. Och man kan inte ens svara på varför, vad det är i just den boken som sitter fast och tilltalar.

Jag har ett flertal. Som alltid ligger där bak, som aldrig lossnar. Vissa av dem läser jag minst en gång om året, andra inte alls (eftersom jag inte vill förstöra illusionen av hur bra boken egentligen är, för tänk om den inte tål en omläsning). Och när jag läser dem så njuter jag. Stänger av alla analytiska redskap och bara tar in boken totalt. Bryr mig inte om annat, utan låter den följa mig överallt.

Flera av böckerna som jag har en sådan här relation med är böcker som förmodligen skulle avfärdas som skräp av många. Det kanske det är i vissa fall. Men jag ser någon i dem, en känsla, jag vet inte vad, som bara får mig att känna mig hemma!

Får se när listan börjar, jag har redan ett flertal kandidater!

Kommentarer
Postat av: Sunshine

skriv upp listan på bloggen. vill veta vilka böcker det är. :)

2006-08-07 @ 01:12:28
URL: http://thwarty.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0