Arga semesterfirare!

Jag har full förståelse för att många tycker att det känns jobbigt, surt och segt att gå tillbaka till jobbet efter semestern. Själv lider jag av svår 'söndags-ångest' (vilket jag oftast försöker bota med en bra film, godis och eventuellt lite vin!) så jag kan tänka mig att sista veckan på semestern är något liknande - fast bara mycket mer. Och dessutom en hel vecka!

Men måste alla jävlar helt plötsligt vara så sura och vresiga mot sin omgivning? Mot just mig och mina kollegor? Jag har bara lust att skrika rakt ut när vissa börjar med sina haranger om allt som är fel - som JAG är ansvarig för och borde se till att fixa. Gärna NU, eller helst för en kvart sedan. De har ju betald semester! Betald! Kan de inte vara nöjda med det?

Som min kusin berättade att han råkade ut för härom dagen; han jobbar i en lokal ICA-butik på en semesterort som ligger fint vid havet. Det är en väldigt liten butik som knappt har några kunder alls under höst, vinter och vår, men under sommaren översvämmas den. Alla är väldigt glada för det och jobbar hårt för att allt skall gå runt, men de kan inte alltid möta alla krav som kommer in. Bland annat så har de inte så mycket fisk, eftersom de inte vill konkurrera ut den lokala fiskbutiken som drivs av fiskare från trakten. Logiskt, i mina ögon. Det tyckte däremot inte den äldre mannen som högröd i ansiktet stegade in häromdagen och ville köpa fisk. Min kusin fick en rejäl utskällning för priset på fisken i Fiskbutiken, att det inte fanns färsk fisk i deras butik samt att fläskfilén var dyr. Allt i samma andetag. Vad skulle han svara? Han bara beklagade och log.  Och frågade sig själv i sitt stilla sinna vad för slags behov det finns hos andra människor som gör att de måste skälla ut någon på grund av priset på fisk.

Jag är verkligen glad över att jag har mina jobb, men har man semester, måste man verkligen stressa upp sig så mycket över småsaker? Jag längtar tills jag själv får Betald Semester.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0