ESC, Carola och Mästerskapsmentaliteten

I kväll är det dags för Semifinalen i ESC och hela Sveriges pressuppbåd verkar rörande överens om att Carola är underbar, fantastisk och The Winner. Att hennes låt är bäst, hennes röst är bäst och att hon onekligen är den proffsigaste artisten. Och ja, hon är duktig, proffsig och har en underbar röst. Samt verkar har blivit ordentligt medietränad de senaste åren.  Mina personliga favoriter är visserligen finska Lordi och isländska Silvia Night,  och egentligen så var ju The Poodles min svenska favorit, men  jag håller ändå med om att Carola gör rätt så bra ifrån sig.

Men jag tycker att hela den stämning som har uppkommit här luktar illa. Och påminner mig på ett obehagligt sätt om Mästerskapsmentaliteten som alltid uppstår när Sverige tävlar i större internationella sammanhang. Ni vet, inför alla mästerskap så analyseras de svenska deltagarna sönder och samman, och tillslut så kommer media alltid fram till förbluffande resultat. Som att vi kommer att vinna, visst kommer vi det! Finns det något annat alternativ?

Inför varje större Mästerskap så uttalar sig en rad människor, oavsett om de har någon slags expertis i ämnet, om de eventuella vinster och medaljer som Sverige kommer att kamma hem. Och de försöker öftast överträffa varandra - 5, 10, 15, 20...siffrorna stiger och det blir lika pinsamt varje gång. Nedslående och resultaten analyseras sönder varje år.  Visserligen har det gått betydligt bättre under de senaste åren, inte minst när det gäller friidrotten och nu senaste OS i Turin. Men alla de där gångerna som det gick åt helskotta, dem minns man i alla fall...

Och det är som sagt lite samma känsla nu. Är det någon som verkligen har undersökt vad presskåren från resten av Europa tycker om Carola? Vilken bild som visas av henne och låten där? Svenska pressen följer hennes minsta steg och hostning, men är de ensamma om det? Följer fler länder henne med stort intresse, elelr skiter de alla fullständigt i Carola? Skulle i alla fall vara intressant om någon ens reflekterade över det.

För överanalyserade tävlingar med nedslående resultat har jag fått nog av, nu vill jag ha lite action och vinster! Så, Heja Carola! Hoppas att du har lyckats lika bra med din marknadsföring som den svenska pressen påstår att du har!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0