En parantes () om mediahoror

Allt fler författare går ut med uttalanden i stil med att alla vill vara författare och kallar sig författare för minsta lilla och utnyttjar den status som det medför, samt har noll koll på att det faktiskt är jääävligt jobbigt att skriva böcker! Så jääävla jobbigt att de tänker sluta kalla sig författare, sluta skriva böcker, för att de inte okar med hur jobbigt det är, altenativt inte vill bli sammankopplade med alla dem som bara utnyttjar titeln.

Jag har också närt författardrömmar (och när fortfarande, tillsammans med ca var tionde svensk!) och jag kan tycka att man inte blir en etablerad författare bara för att man utgivit en bok eller så. Jag kan förstå att det stör folk när det tycker att 'deras' yrkeskår blir skymfad, men vem avgör egentligen vem som är 'författare' och vem som inte är det? Svenska Akademin? Antalet sålda exemplar? Eller borde man ha en nedre gräns för hur många böcker man måste ha publicerat för att få kalla sig författare? Och vem skall bestämma den?

Men vad skall alla dessa författare som i ilskan avsäger sig titeln 'författare' kalla sig? Meidahoror? Är det inte det det kallas när man bara vill vara i mediernas rampljus hela tiden? Och egentligen inte gör något för att få vara där? Eller låter 'skribent' lite mer rumsrent? Mediahora tycker jag låter bra. Får jag någonsinn en enda bok publicerad, då skall jag fanimej trycka 'Mediahora' som titel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0