En liten historia om en korkskruv...

Korkskruvar är ibland djävulens påfund! Ofta går de sönder, korken går sönder eller så sitter hela skiten fast.

För några år sedan så var jag och en kompis på semester i Marocko. Vi hade köpt en flaska vin som vi hade tänkt dricka på rummet innan det var dags att ge sig ner till någon trevlig bar att tillbringa kvällen på. När vi skall korka upp vinet så upptäcker vi att vi inte har någon korkskruv och ger oss alltså ut på jakt efter en sådan. Marocko är ett muslimsk land, vilket på ett naturligt sätt gör att det inte säljs korkskruvar i vartenda gatuhörn.

Tillslut hitade vi i alla fall en och den var definitivt inte konstruerad för att öppna vinflaskor med.... Istället för ett greppbart handtag så fanns där en liten metallstav, ungeför en halv centimeter tjock och sex centimeter bred. Det gick åt helvete att öppna vinflaskan. Korken sprack och öppnaren satt fast - ingen av oss hade styrka nog att få ut skiten.

Detta gjorde att jag gav mig ut i hotellkorridoren och försökte ragga upp någon som skulle hjälpa oss med flaskan. Så tillslut får jag tag i en man i trettioårsåldern och han talar enbart franska. På stapplig skolfranska frågar jag om han kan tänka sig att hjälpa mig och min väninna med något inne på vårat rum, vi behöver hjälp av någon som är stark och han är ju man....? (gud, det låter ju perverst bara jag skriver det...)

Jag vet inte vad han egentligen tänkte (säkert något i stil med heta nordiska tjejer som är heta på gröten...) men han följde i alla fall med, undersökte flaskan och fick till slut upp korken, dock fylls flskan snabbt med krossad kork, eftersom vi effektivt lyckas ha sönder halva korken innan vi gav upp och skaffade hjälp.

vi fick helt enkelt sila vinet ochd et vi kunde komma på bäst att använda var toapapper, för ingen av oss hade med oanvända strumpbyxor. Efter mer än ett halvt glas vin i knäet på min väninna så drack vi det som det var som silade vinet mellan tänderna. Jag kom i alla fall fram till att kork är äckligt!

...och att jag borde komma ihåg att ta med min korkskruvar i fortsättningen när jag är ute och reser. Dock brukar jag glömma det, så det finns gott om korkskruvsincidenter bland mina resor....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0