Thailandsfeber!

Sprang på en gammal jobbarkompis i dag. Hon berättade att hon tillbringat sex veckor i Thailand och Vietnam under hösten. Jag kände suget i magen. I dag skall jag dessutom ringa upp en barndomskompis som åker till Asien om två veckor för att vara borta fem månader. Hennes inreseport är Bangkok. Suget i magen växer. Jag vill också ligga på en kritvit strand och njuta av livet.... Jag gjorde det visserligen för lite över ett år sedan, men för tillfället känns det så oändligt långt borta.....

Karon beach

Jag vet att diskussionerna om det är politiskt korrekt och okej att åka till Thailand just nu i och med militärdiktaturen om för tillfället styr landet. Visserligen med kung Bhumibol Adulyadejs mer eller mindre stora tillåtelse, men ändock, en militärdiktatur. Jag hyser stor respekt för Thailands kung, inte minst efter att ha sett de thailändska medborgarnas respekt för honom, men samtidigt...en militärdiktatur? Det klingar illa i mina västerländska öron. Visserligen var det en oblodig revolution, men diskussionen går högt här hemma i Sverige. Är det verkligen okej att åka dit?!

Khao san road

bild på underbara Khao San Road, från Asiengudien.

Jag är kluven i frågan. Men jag älskar Thailand och Bangkok är en av mina absoluta favoritstäder. Hade jag ekonomisk möjlighet att åka dit, så hade jag gjort det för en vecka sedan! Och jag driver den barnsliga tanken att jag inte borde låta mig styras av någon annan. Samtidigt som jag är emot militärdiktaturer av alla former.

 Men ärligt talat, så skräms jag mer av bomberna som placerades ut innan Nyår än av diktaturen. Betydligt mer. Och jag anser att det är mer politiskt inkorrekt att åka till Turkiet, i och med konflikten och behandligen av kurderna. Situationen i Turkiet hindrar för tillfället landet från att få medlemskap i EU, men det gör inte att det förs en diskussion i Sverige om det är okej att åka dit på semester. Märkligt....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0