Häggen blommar!

Några av mina absoluta favoritblommor blommar just på vårkanten och en av dem är häggen. Den doftar helt underbart och om jag hittaden en parfym som doftade precis som den så skulle jag nog införskaffa den snabbt som ögat!

När jag bodde hemma hos mina föräldrar så växte det en stoooor hägg precis utanför mitt fönster och varje år när den blommade så hade jag onekligen lite svårt att koncentrera mig, jag satt bara och stirrade ut genom fönstret, på alla de vackra blommorna... Öppnade det gärna lite och kände doften. Nästan som om jag vore drogad!

Är väldigt förtjust i blommor som doftar gott och starkt, bland favoriterna finns liljekonvaljer och syrén. De tillhör också gruppen av blommor som jag kan stanna vid och lukta på tills det snurrar i huvudet. Helt omgiven av doften och jag vill gärna bära med den överallt!

En av min farmors favoritblommor var just liljekonvaljer och jag tror att det kommer därifrån. Varje år inför Mors Dag så brukade jag och mina föräldrar åka någonstans där vi visste att det växte liljekonvaljer och plocka rejäla buktetter som vi tog med till Norra Kyrkogården och satte på hennes grav. Det var liksom högtidligt och blev som en tradition. Med åren även lite sorgligt, för då lade jag faktiskt märke till att hennes namn inte stod på gravstenen, utan bara familjegravsnamnet. Vi har pratat om att få stenen omgjord länge, men vi är en stor släkt och sådant tar tid. Eller rinner ut i sanden...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0