Bok 1: Stephen King

Den här listan med böcker som fastnar i bakhuvudet, det är inte - som jag tidigare nämnt - en lista på litterära mästerverk, utan enbart sådant som har fastnat i mig. Som ligger i bakhuvudet och skvalpar. Som jag refererar till i min vardag i olika perioder av mitt liv. Böcker som jag sugits in i, som tvingat mig att läsa hela nätterna, som gjort mig sömnlös och virrig. Oftast är det sådant som kallas för skräplitteratur, men det skiter jag högaktningsfullt i.

Först ut i raden är Stephen Kings "Staden som försvann" och den handlar om något så simpelt som hur vampyrer tar över och utrotar en hel stad. Jag läste den första gången när jag gick på högstadiet och den höll mig i ett krampaktigt grepp. Jag är av naturen mörkrädd (och har en mycket livlig fantasi) och Kings nervkittlande språk tilltalde mig verkligen. Jag låg vaken om nätterna och önskade att jag hade ett kors att 'försvara' mig med. Förmodligen förhöjdes boken av min egen fantasi, men det är just den kopplingen som gjorde den så bra för mig. Den väckte allt det obehagliga i min fantasi.

Flera år senare, när jag flyttat till Uppsala och börjat på universitetet, stod jag vid en boklåda nere vid Fyrisån och letade runt lite. Hittade "Staden som försvann" och tänkte på hur mycket jag hade hetsat upp mig när jag läste den. Tyckte onekligen att jag var fjantig och köpte den för att läsa om den - för att se om den verkligen var så otäck. Det slutade med att jag sov med mitt konfirmationskors om halsen och en lampa tänd tre nätter i rad. Min fantasi har tydligen bara vuxit sig starkare med åren.

Ju mer jag tänker på det nu, desto mer funderar jag över om jag skulle bli lika rädd i dagsläget och det är jag inte alls säker på, men snart är det dags att läsa om den, så då får jag väl se... Någonstans hoppas jag att jag kommer att bli lika rädd, för det är liksom det som är meningen. Att kunna ha tillräckligt med fantasi för att skrämma skiten ur sig själv, även om det är med en bok till hjälp.


Kommentarer
Postat av: Sunshine

haha. förlåt att jag skrattar men jag tycker om det här inlägget. :)

2006-08-15 @ 00:11:57
URL: http://thwarty.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0