Schlagerfilosoferande

Ja, har precis som resten av Sveriges befolkning, tillbringat kvällen framför ESC. Massor av muffins, choklad, morotskaka och grönsaker! Samt trevliga vänner, såklart! Pekka Heino var som vanligt bäst, bäst, bäst och alltid lika SVT-snäll. 'Jag tycker att publiken är lite osportsliga' sade Pekka när den superoförskämda publiken gjorde bort sig totalt, skämde ut hela arrangemanget och skapade dålig stämning. SVT-snäll, är det rätta uttrycket. Anna Vissi var riktigt bra, men så går det, folk har inte överseende med allt.

Vi i TV-soffan hade vår egen omröstning om vilka låtar som skulle komma till topp-tio-listan. Vi lyckades pricka in nio av tio (stark jobbat!). Mina personliga favoriter var Ryssland, Rumänien (som jag poppar för fullt just nu!), Bosnien-Herzegovina, Finland och så Sverige! Gillade Frankrike också, det var liksom en äkta schlagerballad!

Carola gjorde så jäkla bra ifrån sig, med tävlingens absolut starkaste röst, det måste jag säga. Hon kan verkligen vara stolt över sitt framträdande, det var ingen som var så proffsig och jag njöt av varje steg hon tog! Men jag njöt också av Lordi, deras show var helt fantastisk och i äkta metalstil. Tänkte ett tag att vi borde nog ha skickat The Poodles, men kom snart fram till att de skull nog har betraktats som alltför snäll i jämförelse med Lordi. Kanske BWO kunde ha gett dem en match...? Alexander Bard är ju i all fall en PR-geni, så långt skulle de nog ha kommit i alla fall.

Det som stör mig mest är i ändå att alla gnäller om att 'Nu behöver vi inte kvala in nästa år i alla fall!!' Vad är det för skit att vara glad över? Bevisligen så går det absolut bäst (furtom för sällsynta undantag, som Rumänien, men den kände vi alla igen, har poppat ordentligt på radio etc.) för de länder som är med i semifinalen - upprepningstekniken funkar ju så otroligt bra! Jag kunde ju bara se på mig själv - låtar som jag tyckte var kass i torsdags gillade jag i dag. Upprepa, upprepa, upprepa! Att ingen någonsin lär sig! Om SVT fattar galoppen nu så börjar de tidigarelägga Sverige-finalen, så att den stackare som vinner kan reska runt som en galning i Europa och uppträda i vartenda jämrans köpcenter i varenda håla... Upprepa!

Men Lordi var fantastiska bra och förtjänade verkligen sin förstaplacering! Grattis, grattis, grattis! Har Tyskland något vett (vilket de bevsligen inte har...det syntes ju tydligt i dag...) så skickar de en korsnint mellan Laibach och Rammstein nästa år...men då kan det ju vara för sent, det går mode i shclager också!

Men Lordi ( deras hemsida lär ju ha dött av överlastning vid det här laget...) var mest orginella, en otroligt bra låt och en fantastiska show. Härligt för Finland! Deras första vinst på 40 år, de förtjänar det verkligen! Hmm, man kanske skulle boka sig en biljett till Helsingfors nästa vår...?



Kommentarer
Postat av: Sunshine

tack för kommentaren :)

2006-05-21 @ 01:48:51
URL: http://thwarty.blogg.se
Postat av: Sunshine

och jag håller med dig. Finland ÄR/VAR bra. jag fattar inte varför många mnskor är så emot att finlans vann?! dem hade en låt som många tyckte om. =D finland förtjänade sin vinst!

2006-05-21 @ 01:50:22
URL: http://thwarty.blogg.se
Postat av: Lari

Hehe... som äkta finne, så måste jag ju säga att jag slår klackarna i taket över det här... första gången nånsin som Finland har vunnit...=)
Dock var det lite synd att de förlorade hockeyn igår...=/

2006-05-21 @ 13:59:59
URL: http://pappaporr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0