Resa till Tuvalu!

Jag kunde inte låta bli att känna en rejäl dos ångest och inte så lite fascination när jag i dag läste om Tuvalu. ö-landet, på Aftonbladets hemsida. Landet kommer att vara helt borta om 20-30 år. Först kommer all gröda att dö av saltvattnet som tränger upp genom korallön  vilket kommer att göra den obeboelig. Efter det är det en tidsfråga innan den kommer att förvandlas till ett ödsligt månlandskap som till slut kommer att försvinna i havet. Öarna har varit bebodda i 2000 år.

De första offret för den globala uppvärmningen, men knappast den sista. Jag skulle vilja resa dit innan landet försvinner, bara för att få se vad det är som kommer att försvinna. Men då kommer jag ju att bidra till nedsmutsningen av världen genom att åka dit....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0