Besviken på Acke!

När jag var åtta-nio fick jag upp mina serieögon för tidningen Acke (amerikanska Archie). Jag köpte massor av Acke och var prenumerant i säkert sju-åtta år. Älskade att flyta i väg i en värld där inget värre än en finne på näsan inför skoldansen kunde dyka upp! Jag borde ha anat redan då....

Archies

Serien lades ner i Sverige under några år in på 2000-talet, jag minns inte exakt när, jag hade slutat prenumerera. Dock tyckte jag ändå att det var lite sorgligt, eftersom den hade funnits i Sverige sen sent 60-tal. När jag började på universitetet och på så sätt till stor del avgränsade jag mitt läsande till serietidningar, växte intresset för Acke igen. Skönt med nostalgitrippar, som inte krävde med än minimum av ansträngning - dessutom var det lätt att somna efteråt!

Archies2

När jag var ute och reste förra hösten spräng jag på den amerikanska versionen av tidningen - och jag köpte på mig en hel hög i glädjen av att ha hittat nya versioner av serien. Archie finns i en rad olika versioner i USA - flera specialtidningar med de olika karaktärerna. Samtilga ges ut med flera nummer om året.
BettyVeronica


Jag läste in mig lite och när jag kom hem till Sverige så beslutade jag mig att ge mig ut på nätet och kolla upp lite mer om den amerikanska versionen.
Jag hittade ganska snabbt till Archie Comics Online, där allt man vill veta om tidningen, och lite till, presenterades. Där hittade jag ganska snabbt en länk som var avsett för föräldrar. Jag är inte föräldrar, dock vuxen, så jag tyckte att det skulle bli intressant att se vad det var som stod att läsa.

Där presenterades att Archie minsann stod för sunda, kristna familjevärderingar och därmed basta. Jag har väldigt svårt för den Kristna Amerikanska hHögern, så det här förstörde en hel del av min serieupplevelse och jag kände mig inte längre alls lika vänligt inställd till Acke/Archie. Visserligen är det kanske något som man borde kunna räkna ut med ena lilltån, men jag hade alltså inte fattat. När jag sedan upptäckte att serien in går i Christian Comic International Group så sotd den mig helt enkelt upp i halsen.

Kanske hycklande av mig - jag brydde mig ju inte innan jag fick reda på det, så varför bry sig nu? Men det gjorde jag i alla fall, vilket gjorde att det inte var lika roligt längre. Allt jag läste blev bara dubbelmoral i mina ögon. Egentligen så borde det väl fortfarande inte vara roligt, eftersom den är riktad till en betydligt yngre publik, men.... Ja, det förstörde för mig.

...så idag kunde jajg inte hjälpa att jag skrattade högt när jag hittade den här bilden. Superbarnsligt, absolut, men inte mindre roligt för det......

BVA

Jag vet, min humor är låg. Men jag kunde inte låta bli!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0