Och motiveringen lyder...

..."den kvinnliga erfarenhetens epiker, som med skepsis, hetta och visionär kraft har tagit en splittrad civilisation till granskning"

Grattis Doris Lessing! Det väntade du dig kanske inte, eller?

Jag undrar lite om hur mycket Svenska Akademin påverkas av alla spekulationer som är i media innan. Det är bettingfirmor hit och "expertuttalanden" dit. Jag skulle i alla fall bli sur och sätta mig på tvären, fan heller att alla spekulanter skulle få rätt och vadslagningsfirmorna skulle tjäna en massa pengar på den här! Och när är det egenligen dags att ge någon ett Nobelpris? Hur länge måste en författare vänta? Hur många böcker måste publiceras innan de kan bli lämpliga kandidater? Och hur går det egentligen till precis innan de bestämemr sig? Sitter Akademin hela natten och surrar, tjafsar och argumenterar? Eller träffas de en halvtimme innan och singlar slant? Inte för att jag tror att det är så, men det är ju alltid kul att spekulera kring hur det går till bakom lyckta dörrar.... Fia med Knuff och konjak låter ju som en ganska vanvördig sysselsättning under beslutsprocessen, men man kan ju aldrig veta, eller hur? Och hur bråkar egentligen ledamöterna? Vad skulle jag inte ge för att vara en fluga på Horace Engdals öra timmarna innan offentliggörandet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0