Tussilago, snödroppar och vintergäck!

Det ligger fortfarande kvar snö lite överallt, i små sjok eller i stenhårda, grusfyllda högar som det tar evigheter att smälta bort. Det är det tristaste, det kan finns sådana högar kvar in i början av maj, som sura påminnelser om den tid som flytt. (memo 1; läsa Marcel Proust i sommar)
Men trevliga saker kommer ju fram fortare och fortare nu, det bidrar till kraftigt ökat glatt humör. I går, när jag var på väg till ICA så mötte jag en kvinna som gick med sin cykel och i handen hade hon några nyplockade tussilagos! Vårkänslorna kom sprudlandes och jag blev så upplyst gul och glad att jag köpte en rejäl påskhög godis, som jag satte i mig på en gång! Eller under kvällen i alla fall. Jag har själv gått och kollat efter tussilagos, men inte sett en enda. När de har kommit så brukar jag tycka att då har våren kommit på riktigt! Gula fält vid väggrenen! (memo 2; gräva upp rabatterna i påsk)

Själv har jag sett små, knoppande snödroppar (ett annat tecken på att våren är på gång) och vintergäck. Då blev jag också så där nästan-omotiverat-glad. Snart kommer krokusarna, efter det påskliljorna (varför heter det påskliljor, jag menar, de blommar ju nästan aldrig vid påsk! Bättre med pingstliljorna, men de brukar ju vara utblommade till pingst...), tulpanerna, pärlhyacinterna (ytterligare en personlig favorit) och pingstliljorna. Sen häggen. Sen syrenerna! (memo 3; äta sjukt mycket glass i parken i maj) *känner en omotiverad vår-glädje*  Blommor! (memo 4; skaffa en trädgård och bli mer motiverad att påta i den) Sådant går jag igång på! ...och diamanter förståss, menmen, det är inte i samma liga. Men måste särskilja saker och ting, jag menar, diamanter är fantastiska och jag skulle bli överlycklig, men de går inte att plantera (tja, om det skulle växa diamantbuskar...? jag är aldrig svårövertalad!) och om det är just det man har planerat, tja...då blir det svårt! (memo 5; skaffa ett badkar av lämplig storlek, man blir kall av att påta i trädgården).

Just nu är det mulet ute. Har precis regnat. Jag är soligt gul till sinnet och funderar på att kila till ICA och köpa en rejäl påse chokladdoppade russin. Tillfredsställelse NU! Att jag sedan kommer att gnälla som tokig när det är dags att köpa bikini är en helt annan sak... (memo 6; göra minst 100 situps efter russinen!)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0