På jakt efter julgranspynt!

Min pappa fick för en herrans massa år sen lite fint julgranspynt i glas av min farmor. De hade funnits i pappas barndomshem så länge han kunde minnas - och vi har haft dem i mitt hem så länge jag kan minnas. Släktklenoder, helt enkelt! Varje jul har de plockats fram med stor försiktighet och blivit beundrade samt väckt upp en massa minnen. Egentligen var det nog inga dyra saker, inhandlat i vanlig konfektionhandel någon gång på 50-talet, skulle jag tippa. Men minnena som följde med....! Helt ovärderliga!

I en julgranskrach för några år sedan gick allt i kras - bara småsmulor fanns kvar, som självklart inte gick att laga. Vi blev alla väldigt ledsna, men resignerade i tanken att vi har i alla fall använt dem och de har inte bara legat i en låda om samlat damm. Även om min pappa tar upp det varje jul med mycket sorgsen min - att om vi bara varit lite mer försiktiga, så hade de funnits kvar.... Och jag tänker likadant, varje år! Ledsamt, men inte mycket att göra åt saken.

julgranspynt2

Bilden kommer från RSS-INFO


Men...den där tanken fastnade hos mig, så för något år sedan gav jag mig ut  på jakt efter liknande dekorationer. Jag vet mycket väl att de inte kan ersätta de gamla, men... taj, det vore bara så roligt att ha dem igen, även om det blir en form av 'lurendrejeri' för minnet. Vantligtvis är jag emot sådant, men just nu så struntar jag fullständigt i det!

...så jag letar på diverse sälj- och auktionssajter efter något som skulle kunna likna. Och i dag fick jag napp för första gången! De ser inte exakt likadana ut som de som gick i kras, men det känns som det spelar mindre roll, det är nära nog! Sen minns man ju inte lika bra exakt hur de såg ut längre - bara ett hum om hur, ungefär, det var utformat. Mina fingrar minns formen coh ögonen färgerna - men vad som satt exakt var, det spelar faktiskt ingen roll. Lika bra att inte lura minnet för mycket!

Affären är visserligen inte avslutad ännu, men jag är beredd att betala en hel del för dem, dessutom betalar jag gärna extra för frakt och packning - det skulle verkligen kännas surt om de gick i tusen bitar på grund av Posten eller slarv! Och även om det nu skulle vara så att resten av min familj tycker att det spelar mindre roll med de här dekorationerna, så struntar jag i det, jag köper dem för min egen skull. För att jag skall kunna introdcera dem för mina framtida minnen - och kanske skälla ut någon för att de inte var tillräckligt försiktiga med dem om ytterligare 45år!

julgranspynt

Bilden kommer från Wikipedia

Kommentarer
Postat av: Sofia

Älskar att pynta=) Ha det bra!

2006-12-06 @ 14:23:58
URL: http://liteommig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0