Fläckborttagning: En kaskad av rött vin....

...tärffade häromdagen mig, min sprillans nya ljusa klänning samt min nya Fred Perry-väska! Jag vet inte exakt vad det var som hände, jag ställde ifrån mig glaset på träbordet och det dröjde minst ett par minuter innan det välte och hällde ut allt. Funderar på om någon råkade stöta till bordet, men egentligen så spelar det ju faktiskt ingen roll. Som tur för mig så var middagens värdinna (för självklart hände det här inte hemma hos mig, utan hos släktingar till min pojkvän) en handlingens människa, och i ett vips så hade hon fått av mig kläderna (och lånat ut nya till mig), dränkt dem i salt och vitt vin, låtit dem ligga en stund och sedan sänkt dem i en hink med iskallt vatten. Väskan hällde hon också vin och salt över, men den var det lite knivigare med hur den sedan skulle bahndlas.

Jag lämnade kläderna i hinken och fortsatte middagen i mjukisbyxor, men tog med mig väskan hem i en påse. Min svärmor var övertygad om att lite TaBort skulle fixa det hela, men eftersom det står 'Do Not Wash' i väskan så var jag skeptisk. Det visade sig att det inte fanns så mycket TaBort hemma, så lite Skona Vit samt en rejäl skrubbning fick det bli. Min svärmor visade sig veta vad hon gjorde, för hon skrubbade bort fläckarna!! Jag dansade nere i tvättstugen och lät väskan ligga i en hink med vatten över natten. Fläckarna var som bortblåsta dagen efter!

...det framkom också varför det stog 'Do Not Wash' på lappen - väskan är i vaxad väv och efter skrubben så är det ingen vax kvar alls på väven, men det kan jag leva med. Det som däremot var lite kinkigare var det faktum att bottnen i väskan var av papp - som hade blötts upp och blivit till en klump innanför fodret. Så jag skall försöka få min far att fixa en plywoodskiva till bottnen, så skall jag sprätta upp fodret och ta bort pappen och sy in den nya skivan, så blir den näääästan som ny igen! Förutom vaxet då...

Min mamma förstod inte mitt projekt alls, hon tyckte att 'Du har ju så många väskor, kan du inte bara kasta den?'. Hon har verkligen ingen förståelse alls för sådant här. Dessutom så har jag inte alls så många handväskor - jag brukar använda mina tills de slits ut och då skaffar jag en ny. Och bara för att man vill ha lite mer än en väska att välja emellan... *suck* Jag förstår henne verkligen inte....!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0