Snart Valborg i Uppsala!

Snaart är det Valborg!! Och det skall verkligen bli häärligt! En hel dag av bara fest och avslappning! Grrr!
När jag var yngre firade jag knappt Valborg alls, det var inte riktigt någon högtid att minnas tyckte jag då. Titta på en dum eld och stirra på sina kompisar som blir fullare och fullare. Inte skoj alls.

Här i Uppsala är det annorlunda! Här firas det ordentligt! Och här firar jag också ordentligt! Traditionen är tydlig och innehåller massor av olika inslag under dagen. Det börjar tiiidigt med Champangefrukost där man dricker champagne, sedan vid tiotiden så drar sig alla ner till Fyrisån för att titta på Flottracet (aka studenter med hemmabyggda flottar i komiska utföranden som skall försöka få den ner för ån. Det misslyckas ofta, speciellt när man kommer till de små fallen som finns lite överalls...stooort jubel när flottarna kapsejsar!).

Efter det är det Sillunch där man dricker snaps i någon trevlig park elelr på någon nation. Vid tre håller sedan universitetes rektor tal från biblioteket Carolina Redivivas balkong. När han är färdig tar alla åskådarna (som brukar fylla heeela backen som Carolina ligger i) och viftar med sina studentmössor och sedan är det traditonell mösspåtagning. Efter den springer alla studenter som vill den för backen till någon nation för att köra en Champagnegalopp i max två timmar. Det går till så att man dricker champagne och dansar - och vanligtvis sprutar en maaaassa champagne på alla som kommer i ens väg. Nu har det börjtas förbjudas på en del ställen, så man får kolla lite vart man går - vill man bli badad i champagne eller inte?

Galoppen slutar vantligtvis vid fyra-fem, sedan går alla hem och vilar - OBS! Här är det en klar risk att man somnar, bli bakfull och inte orkar med resten av kvällen! var försiktig! Lite grillning på kvällen och sedan någon fest eller utgång till kl 04 på någon nation!! Så ser dagen ut!!

Jag brukar bara ta med vissa valda bitar när jag firar - frukosten, kanske racet, lunchen (utan sill dock) och sedan sitta i parken hel dagen tills man tröttnar. Avsluta kvällen med grillning och fest hemma hos någon. Jag orkar aldrig gå ut.  Målet är att ha en jäm fylla hela dagen, inte bli för full och inte bli för låg - vilket kan vara lätt efter en åtta timmar av lagom drickande! Det farligaste är om man går hem och lägger sig en stund efter galoppen - faaarlig! Då kommer i alla fall inte jag i gång under resten av kvällen!

Och snaaaart är det Valborg!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0