Hemligheter, hemligheter, hemligheter....

Jag tycker om rak kommunikation, sarskilt inom arbetslivet.

 

Okej om det ar nagot som behovs hallas hemligt av viktiga anledningar, for att inte sara folks kanslor eller for att orsaka oro och missforstand i organisationen.

 

Men annat hemlighetsmakeri inom arbetslivet gor mig bara lack. Som till exempel ledningen pa foretagsgruppen dar jag arbetar. De kan hemlighalla allt fran sina resor (tack, da star man dar, "Hej, ar Mr. X inne, jag har nagra viktiga papper for hans godkannande", "Nej, tyvarr, han har akt till Kina/New York/Dubai/London och kommer tillbaka om tva veckor" Och ingen visste nagot, knappt ens hans sekreterare....) till vilka sa kallade beloningar de ger sina medarbetare. Det kan jag i och for sig forsta, ger man en bonus/present till en medarbetare som har gjort bra ifran sig sa kanske man inte vill att alla ska veta, och DET kan jag forsta.

 

Men ar till exempel en utbildning/kurs en hemlighet? Ar det en beloning? Eller ar det en inverstering i foretagets framtid?

 

Jag skall ta ett exempel;

Vi har en kille har som ar helt otrolig, han har varit med foretaget i tre ar, och jag har aldrig traffat nagon som ar sa hangiven sitt arbete och som lagger ner sa mycket tid och energi som han. Och det han gor blir bra - det kommer liksom guld och grona skogar ur hans ideer OCH han vet hur han skall gora dem till verkligenhet! Han ar, enligt mig (och faktiskt ocksa enligt en av mina chefer), bland det basta som har hant det har foretaget.

 

Sa, da bestammer sig ledningen for att skicka honom pa en 7-dagars kurs till London. Men han far inte beratta det for NAGON. Detta for att klagomal och skitsnack inte skall uppsta.  Sa, 3-4 personer pa foretaget (inklusive jag sjalv) vet alltsa att han skall aka. Och han aker.

Och pa mandag morgon sa fragar folk, "Vart ar XX?!", for nu har han gjort som ledningen, lamnat folk med oavklarade affarer, vilket gor dem skitsura. Och de borjar klaga och snacka skit. For de kanner sig lamnade i sticket, och taskigt behandlade, eftersom han pa lordagen inte meddelade att han skulle vara borta hela nasta vecka. Som han inte fick beratta for ledningen.

 

Jag blir sa trott....

 

Det enda sattet jag kan forsta strategin fran ledningens sida ar att jag faktiskt har hort harresande historier fran den har organsiationen. Om Senior Staff som har gatt och klagat pa att deras kollegor har fatt hogre lon/battre hus/finare bil/lan fran foretaget/ etc i all evighet, direkt till MDn. Och han tycker att det ar asjobbigt, for da kanner han sig tvugen att forklara sig.  Vilket han i och for sig i mina ogon inte behover gora.

 

Det varsta ar, att jag tror att det ar likadant pa arbetsplatser overallt, och det gor mig tungsint....

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0